Regulaminy Pracowni
Kierunek Kosmetologia
REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY W PRACOWNI KOSMETOLOGII
Wydział Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu URad
1. Regulamin Pracowni KOSMETOLOGII dotyczy nauczycieli akademickich i studentów odbywających zajęcia dydaktyczne oraz innych osób korzystających z pracowni za zgodą władz Wydziału.
2. W pracowni mogą przebywać wyłącznie osoby pod opieką prowadzącego.
3. Prowadzący na pierwszych zajęciach w Pracowni przeprowadza dla studentów szkolenie w zakresie przepisów i zasad bhp oraz informuje o obowiązku stosowania się do zapisów niniejszego regulaminu. Studenci podpisem potwierdzają udział w szkoleniu. (Załącznik nr 1 – w dyspozycji prowadzącego zajęcia).
4. W przypadku, gdy stan techniczny pomieszczenia pracowni lub urządzeń może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa prowadzący nie dopuszcza do zajęć, wstrzymuje zajęcia lub określa zadania i sposoby postępowania zapewniające bezpieczne prowadzenie tych zajęć.
5. Prowadzący jest dysponentem pracowni od chwili pobrania do czasu zwrotu klucza do portierni – jest obowiązany pozostawić Pracownię w stanie uporządkowanym.
6. Studenci są obowiązani zgłosić prowadzącemu każdą zauważoną niesprawność lub uszkodzenie sprzętu. Jednocześnie zabrania się dokonywania napraw urządzeń i sprzętu dydaktycznego przez osoby do tego nieuprawnione.
Studentów realizujących zajęcia dydaktyczne w Pracowni KOSMETOLOGII obowiązuje:
· Punktualne przychodzenie na zajęcia dydaktyczne zgodnie z rozkładem zajęć (spóźnienia mogą stanowić podstawę do odmowy uczestnictwa studenta w zajęciach).
· Systematyczne i aktywne uczestnictwo oraz obowiązkowa obecność na zajęciach przewidzianych programem w danym semestrze.
· Zaliczenie wszystkich umiejętności wynikających z efektów uczenia się przewidzianych w programie nauczania z przedmiotów realizowanych w pracowni.
· Podczas przebywania w pracowni studenci zobowiązani są:
1) zachowywać ostrożność w obsłudze urządzeń oraz użytkować je zgodnie z przeznaczeniem,
2) utrzymywać ład i porządek na swoim stanowisku pracy,
3) dbać o higienę osobistą,
4) wykonywać polecenia wydawane przez prowadzącego zajęcia,
5) przestrzegać przepisów BHP i PPOŻ.
· Odzienie wierzchnie, obuwie oraz torby należy pozostawić w szatni przed rozpoczęciem zajęć.
· Wszelką biżuterię należy zdjąć przed rozpoczęciem zajęć.
· Podczas przebywania w pracowni studentów obowiązuje uniform medyczny składający się z bluzki oraz spodni w jednym kolorze.
· Cała grupa studentów powinna posiadać identyczne uniformy medyczne w tym samym kolorze.
· Uniform medyczny powinien być czysty i wyprasowany.
· Podczas przebywania w pracowni studentów obowiązuje płaskie obuwie medyczne (dozwolone są chodaki i klapki w typie crocs, niedozwolone jest obuwie na obcasie, koturnie lub innym podwyższeniu).
· W przypadku posiadania długich włosów należy je spiąć.
· Obowiązują krótkie, opiłowane paznokcie.
· Studenci zobowiązani są do zakupu materiałów higienicznych jednorazowych do własnego użytku określonych przez prowadzącego.
· Studenci ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe użytkowanie sprzętu i urządzeń wykorzystywanych podczas zajęć w pracowni.
· W przypadku zniszczenia urządzenia, bądź jego części, student bezzwłocznie zgłasza zajście prowadzącemu zajęcia, a ten zabezpiecza urządzenie i zgłasza to Kierownikowi – Kierownik Katedry zgłasza awarię sprzętu osobie odpowiedzialnej za aparaturę.
· W przypadku zaginięcia elementów wyposażenia pracowni lub innych przedmiotów będących własnością URad. i niemożności wskazania osoby winnej, odpowiedzialność materialną ponoszą, w równych częściach, wszystkie osoby obecne w pracowni.
· Po zakończeniu zajęć studenci zobowiązani są do uporządkowania swojego stanowiska pracy 1) Należy odłożyć drobny sprzęt na miejsce,
2) Należy zdezynfekować użytkowane powierzchnie,
3) Akcesoria wymagające sterylizacji należy umieścić w autoklawie,
4) Należy odłączyć urządzenia elektryczne od gniazd zasilających.
· Studentom zabrania się:
1) samowolnego wynoszenia sprzętu z pracowni,
2) samowolnego podłączania i odłączania przewodów elektrycznych,
3) spożywania posiłków i płynów na stanowiskach w pracy,
4) wielokrotnego wychodzenia i wchodzenia do pracowni bez zgłoszenia prowadzącemu.
Studenci odbywający zajęcia w Pracowni Kosmetologii mają prawo do:
· dobrze zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
· warunków pobytu zapewniających bezpieczeństwo oraz poszanowanie godności osobistej.
· życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym.
· konsultacji i pomocy koordynatora przedmiotu podczas realizacji całego procesu kształcenia.
· sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i zgodnej z ustalonymi kryteriami oceny zdobytych umiejętności przerw w wyznaczonym, przez nauczyciela czasie i miejscu.
REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY W LABORATORIUM
z przedmiotów „Dermokosmetyki stosowane w pielęgnacji skóry seniorów”, „Projektowanie formulacji kosmetycznych”, „Kosmetyki profesjonalne”, „Dermokosmetyki”, „Formy kosmetyków naturalnych”, „Ocena jakości kosmetyków naturalnych”, „Fitokosmetyka” na Wydziale Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu UTH w Radomiu
- Regulamin LABORATORIUM dotyczy nauczycieli akademickich i studentów odbywających zajęcia dydaktyczne. W laboratorium mogą przebywać wyłącznie osoby pod opieką prowadzącego.
- Prowadzący na pierwszych zajęciach przeprowadza dla studentów szkolenie w zakresie przepisów i zasad bhp oraz informuje o obowiązku stosowania się do zapisów niniejszego regulaminu. Studenci podpisem potwierdzają udział w szkoleniu. (Załącznik nr 1 (w dyspozycji prowadzącego zajęcia)).
- W LABORATORIUM wolno przebywać tylko w fartuchu ochronnym. Jest wymagane posiadanie stabilnego obuwia, nie niszczącego powierzchni podłogi. Długie włosy należy spiąć lub związać.
- W czasie przebywania w laboratorium jest zakazane jedzenie, picie i żucie gumy.
- W pracy laboratoryjnej należy zachować ostrożność, a wszystkie używane substancje należy traktować jako potencjalnie szkodliwe. Korzystanie z surowców ogranicza się do wystawionych do użytkowania dla studentów.
- Postępowanie z wybranymi grupami surowców i związków chemicznych:
- rozpuszczalniki (alkohol, aceton, eter i inne) nie należy ogrzewać otwartym płomieniem, a przy ogrzewaniu na urządzeniach grzewczych postępować ze szczególną ostrożnością,
- stężone kwasy, zasady i inne stężone roztwory należy dodawać z zachowaniem szczególnych środków bezpieczeństwa (np. pod wyciągiem),
- nie należy wlewać wody do stężonych kwasów,
- używać do każdej czynności czystych łyżeczek i pipetek,
- nie można wprowadzać łyżeczek do pojemników z odczynnikami lub surowcami,
- surowce sypkie lub granulowane odsypać na łyżeczkę a następnie wprowadzać do pojemnika z wykonywanym preparatem,
- pojemniki z wykorzystywanymi surowcami należy odstawić na miejsce po przetarciu na sucho dna pojemnika.
- Postępowanie ze sprzętem
-
- nie należy ustawiać na wadze mas większych, niż przewiduje obciążenie wagi,
- zabrudzenie szalki wagi usuwać przez jej zdjęcie, umycie a następnie osuszenie,
- nie wolno przecierać szalki leżącej na wadze!
- wagi należy wyłączać w następujący sposób:
-
a) wyzerować wagę,
b) wyłączyć wagę,
c) wyłączyć stanowisko.
-
- nie korzystać z funkcji podgrzewanie (chyba, że za uzgodnieniem z prowadzącym zajęcia),
- korzystanie z innych sprzętów jest możliwe po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia.
- Postępowanie w przypadku zdarzeń losowych:
-
- po oparzeniu skóry stężonym kwasem miejsce oparzone należy opłukać dokładnie bieżącą wodą, następnie przemyć 2-3% roztworem kwaśnego węglanu sodowego,
- po oparzeniu skóry zasadą miejsce oparzone należy opłukać dokładnie bieżącą wodą, następnie przemyć 1-2% roztworem kwasu cytrynowego lub octowego,
- przy oparzeniu oczu należy je obficie opłukać wodą,
- w przypadku dostania się roztworu kwasu lub zasady do przewodu pokarmowego należy wypić dużą ilość mleka lub wody z surowym białkiem jaja,
- przy termicznym oparzeniu skóry należy przemyć ją alkoholem lub 10% roztworem nadmanganianu potasowego.
-
- Odpadów stałych nie wolno wyrzucać do zlewu tylko do kosza.
- Do zlewu można wylewać tylko nieagresywne płynne odpady.
- Po zakończeniu ćwiczeń należy uporządkować miejsce pracy i zgłosić prowadzącemu zajęcia.