Zagadnienia na egzamin dyplomowy
Katedra Pielęgniarstwa
Stopień I
Stopień II
Stopień I
ZAGADNIENIA NA EGZAMIN DYPLOMOWY – KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
Pielęgniarstwo pediatryczne:
- Hospitalizacja, jako sytuacja trudna dla dziecka i jego rodziny. Rodzaje i formy wsparcia. Zadania pielęgniarki w minimalizowaniu stresu szpitalnego u dziecka i jego rodziców.
- Proces pielęgnowania w pediatrii (etapy, fazy), diagnoza pielęgniarska.
- Specyfika pracy, urządzenie i wyposażenie oddziału dziecięcego.
- Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki pediatrycznej w opiece nad dzieckiem zdrowym
i chorym. - Profilaktyka zakażeń wewnątrzszpitalnych w oddziale dziecięcym.
- Czynniki endo i egzogenne warunkujące prawidłowy rozwój dziecka.
- Uwarunkowania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży. Ocena rozwoju somatycznego, psychicznego i społecznego dzieci i młodzieży. Metody i narzędzia oceny rozwoju.
- Rozwój psychomotoryczny dziecka do 2 roku życia. Ocena rozwoju somatycznego, psychicznego i społecznego dzieci i młodzieży. Metody i narzędzia oceny rozwoju.
- Zasady żywienia dzieci. Rola pielęgniarki w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży
- Korzyści dla matki i dziecka wynikające z karmienia naturalnego.
- Zaburzenia łaknienia u dzieci – przyczyny, rodzaje, zadania profilaktyczne i edukacyjne pielęgniarki.
- Profilaktyka próchnicy u dzieci. Zadania pielęgniarki
- Zasady pielęgnacji zdrowego niemowlęcia, problemy pielęgnacyjne w opiece nad zdrowym niemowlęciem (przyczyny, objawy, postępowanie, profilaktyka).
- Zasady opieki pielęgniarskiej nad zdrowym noworodkiem w sali porodowej.
- Zadania pielęgniarki w opiece nad wcześniakiem.
- Zespół dziecka maltretowanego, przyczyny, objawy, zasady postępowania i rozpoznawania.
- Wymień przyczyny, objawy krzywicy u dzieci. Omów zasady profilaktyki przeciwkrzywiczej.
- Profilaktyka alergii i nietolerancji pokarmowej u dzieci. Zasady opieki dziecka z alergią pokarmowa. Edukacja rodziców.
- Zasady postępowania pielęgniarskiego wobec dziecka i jego rodziny z mózgowym porażeniem dziecięcym. Zadania pielęgniarki i położnej we wczesnym diagnozowaniu choroby.
- Choroby zakaźne wieku dziecięcego – etiologia, profilaktyka, powikłania. Rola pielęgniarki
w opiece nad dzieckiem. - Zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z cukrzycą. Udział pielęgniarki w edukacji dziecka chorego na cukrzycę oraz jego rodziców.
- Działania terapeutyczne, opiekuńcze i profilaktyczne pielęgniarki wobec dziecka z ostrą biegunką
- Proces pielęgnowania dziecka z astmą oskrzelową.
- Ogólne założenia opieki nad dzieckiem z fenyloketonurią.
- Sposoby zapobiegania zakażeniom dróg moczowych u dzieci.
- Plan opieki pielęgniarskiej dziecka z :
- Zapaleniem płuc,
- Chorobą trzewną,
- Mukowiscydozą,
- Chorobą alergiczną skóry,
- Zespołem nerczycowym,
- Zespołem Downa,
- Chorobą nowotworową,
- Biopsychospołeczne następstwa choroby przewlekłej u dziecka.
- Zasady postępowania w stanach drgawkowych u dzieci.
- Zasady profilaktyki chorób pasożytniczych u dzieci.
Pielęgniarstwo internistyczne
- Zakażenia wewnątrzszpitalne, wymień rodzaje, przyczyny, drogi szerzenia się. Zadania pielęgniarki w profilaktyce zakażeń wewnątrzszpitalnych.
- Proces pielęgnacji – definicja, etapy i fazy.
- Pojęcie cukrzycy, klasyfikacja typów cukrzycy. Objawy w przypadku podejrzenia cukrzycy. Powikłania występujące w cukrzycy. Edukacyjna rola pielęgniarki w profilaktyce powikłań. Zasady leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego w cukrzycy. Samokontrola
u pacjenta chorego na cukrzycę. - Udział pielęgniarki w przygotowaniu i wykonywaniu badań diagnostycznych
w poszczególnych układach. - Zasady postępowania pielęgniarskiego wobec chorego z:
- napadem astmy oskrzelowej,
- POCHP,
- Kłębuszkowym zapaleniu nerek,
- Niedokrwistością,
- Marskością wątroby,
- Białaczką,
- Osteoporozą,
- Reumatoidalnym Zapaleniem Stawów,
- Nadczynnością tarczycy,
- Niedoczynnością tarczycy,
- Ostrym zapaleniem trzustki,
- Zapaleniem płuc,
- Skazą krwotoczną,
- Nowotworem trzustki.
- Nadciśnienie – rola pielęgniarki w opiece nad pacjentem (prawidłowy pomiar RR), przygotowanie pacjenta do samoopieki.
- Zasady leczenia i pielęgnowania pacjenta z astmą oskrzelową.
- Rodzaje diet stosowanych w chorobach przewodu pokarmowego rola leczenia dietetycznego w chorobach przewodu pokarmowego.
- Edukacja pacjenta z rozpoznaną chorobą wrzodową żołądka.
- Udział pielęgniarki w profilaktyce nowotworów.
- Zasady opieki nad pacjentem poddanym chemioterapii.
- Pojęcie odleżyny, przyczyny, klasyfikacja ran odleżynowych, ocena ryzyka odleżyn na podstawie skali. Profilaktyka przeciwodleżynowa.
- Zasady opieki nad pacjentem nieprzytomnym.
- Zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem po zawale mięśnia sercowego.
- Zasady pielęgnacji i opieki nad pacjentem z zaburzeniami rytmu i przewodnictwa mięśnia sercowego.
- Zadania edukacyjne pielęgniarki w chorobie niedokrwiennej serca.
Pielęgniarstwo chirurgiczne
- Zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie planowym w znieczuleniu ogólnym, regionalnym i przewodowym, z uwzględnieniem metod i technik operacyjnych.
- Zindywidualizowane pielęgnowanie pacjenta w sali pooperacyjnej.
- Powikłania pooperacyjne.
- Skale stosowane w chirurgii.
- Zasady przygotowania pacjenta do badań diagnostycznych w oddziale chirurgicznym ‐ rola
i zadania pielęgniarki. - Zindywidualizowane pielęgnowanie w opiece nad pacjentem leczonym chirurgicznie:
- Po zabiegu usunięcia tarczycy,
- W chorobie oparzeniowej,
- Po zabiegu przepukliny brzusznej,
- Po wyłonieniu stomii jelitowej,
- Po amputacji kończyn,
- Z zespołem stopy cukrzycowej,
- Po przeszczepie nerki,
- Po operacji żylaków kończyn dolnych,
- Z kamicą pęcherzyka żółciowego,
- Po zabiegu operacyjnym w obrębie jamy brzusznej,
- W urazach czaszkowo – mózgowych,
- Z krwawieniem z górnego odcinka przewodu pokarmowego,
- Po usunięciu gruczołu piersiowego,
- Z urazem klatki piersiowej,
- Z rakiem żołądka,
- Z urazem kręgosłupa,
- W przełomie tarczycowym,
- Z urostomią,
- Z rakiem płuca,
- Obrzęk limfatyczny u kobiet po zabiegu usunięcia gruczołu piersiowego.
- Zasady żywienia dojelitowego i pozajelitowego.
- Zasady leczenia bólu pooperacyjnego.
- Zakażenia wewnątrzszpitalne, wymień rodzaje, przyczyny, drogi szerzenia się. Zadania pielęgniarki w profilaktyce zakażeń wewnątrzszpitalnych.
- Rodzaje ran i typy gojenia. Zasady pielęgnowania pacjenta z raną pooperacyjną.
- Zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w obrębie poszczególnych układów.
- Profilaktyka przeciwodleżynowa u pacjentów leczonych chirurgicznie.
- Zadania edukacyjne pielęgniarki wobec pacjenta z kamicą pęcherzyka żółciowego, po zabiegu zmniejszenia żołądka.
- Opieka pielęgniarska nad pacjentem z objawami sepsy.
- Nowotwory jelita grubego- przyczyny, objawy, diagnostyka, profilaktyka.
- Zasady stosowania cytostatyków, działania uboczne.
Stopień II
ZAGADNIENIA NA EGZAMIN DYPLOMOWY – KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO
STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
Obszar wiedzy humanistycznej:
- Omów cechy wspólne pojęcia pielęgnowanie w wybranych teoriach pielęgnowania.
- Porównaj pojęcie zdrowie w założeniach teoretycznych V. Henderson i D. Orem.
- Scharakteryzuj teorię pielęgniarstwa transkulturowego według M. Leininger.
- Wymień grupę klasycznych teorii pielęgniarstwa opartych na interakcjonizmie i omów szczegółowo jedną z nich.
- Omów hierarchię potrzeb Abrahama Maslowa i jej znaczenie dla postrzegania osoby pacjenta w pielęgniarstwie.
- Omów cechy wspólne założeń teoretycznych C. Roy i B. Neuman.
- Scharakteryzuj wspólne elementy określające osobę/pacjenta w poznanych modelach/ teoriach pielęgnowania.
- Scharakteryzuj kanony pielęgniarstwa według F. Nightingale.
- Wymień i omów jakie role może pełnić pielęgniarka w relacji z pacjentem według założeń H. Peplau.
- Omów istotę etapu rozpoznania w procesie pielęgnowania przy wykorzystaniu założeń teorii C. Roy.
- Omów istotę etapu rozpoznawania w procesie pielęgnowania przy wykorzystaniu założeń teorii D. Orem.
- Wyjaśnij istotę etapu rozpoznawania w procesie pielęgnowania przy wykorzystaniu założeń teorii B. Neuman.
- Charakterystyka istotnych relacji opiekuńczych pielęgniarka-pacjenta według teorii Watson.
- Wyjaśnij istotę etapu planowania w procesie pielęgnowania z wykorzystaniem założeń teoretycznych N. Roper, W. Logan & A. Tierney.
- Wyjaśnij korzyści z zastosowania środków dydaktycznych częściowo automatyzujących kształcenie w edukacji studentów pielęgniarstwa.
- Omów zasady formułowania i znaczenie misji, funkcji oraz celów w podsystemie pielęgniarstwa. Podaj przykłady.
- Omów metody planowania obsad pielęgniarskich na podstawie zapotrzebowania na opiekę.
- Scharakteryzuj przedmiot, kryteria i narzędzia oceny jakości opieki pielęgniarskiej w szpitalach.
- Omów budowę i zastosowanie metody SWOT w analizie organizacji zdrowotnych.
- Przedstaw ergonomiczną analizę pracy; cel, przedmiot analizy, znaczenie dla rozpoznawania zagrożeń na pielęgniarskim stanowisku pracy.
- Omów cztery podstawowe orientacje w zarządzaniu organizacjami zdrowotnymi (orientacja na „ilość”, „jakość”, sprzedażowa”, „marketingowa”).
- Omów budowę i zastosowanie marketingu-mix dla potrzeb świadczeń pielęgniarskich.
- Omów system ocen pracowniczych. Definicje, elementy, funkcje.
- Wymień kryteria oceny pracy na stanowiskach pielęgniarki odcinkowej.
- Wymień kryteria oceny. pracy na stanowisku pielęgniarki oddziałowej.
- Ocena obciążenia fizycznego na pielęgniarskich stanowiskach pracy. Metody oceny pracy dynamicznej.
- Omów rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej (KOZ).
- Omów metody szacunkowe wartościowania pracy.
- Dostosowanie do struktur kształcenia pielęgniarek w Europie – scharakteryzuj program „TUNING”.
- Porównaj podstawy prawne kształcenia uniwersyteckiego pielęgniarek w Polsce i Unii Europejskiej.
- Przedstaw znaczenie Deklaracji Bolońskiej w kształceniu pielęgniarek.
- Omów system kształcenia pielęgniarek w dwóch wybranych krajach Unii Europejskiej.
- Scharakteryzuj pielęgniarstwo oparte na dowodach naukowych – Evidence Based Practicee.
- Wyjaśnij znaczenie Międzynarodowej Rady Pielęgniarek dla Pielęgniarstwa Europejskiego.
- Światowa Organizacja Zdrowia – WHO i jej znaczenie dla pielęgniarstwa.
- Wskaż znaczenie Deklaracji Monachijskiej w uniwersyteckim kształceniu pielęgniarek.
- Scharakteryzuj E-learning w kształceniu pielęgniarek.
- Scharakteryzuj odrębności kulturowe w opiece nad pacjentką należącą do społeczności Romów.
- Omów odrębności w opiece nad pacjentem wyznającym islam.
- Wyjaśnij znaczenie Komisji Akredytacyjnych dla podniesienia jakości kształcenia w Polsce i Unii Europejskiej.
- Określ rolę czasopism naukowych w rozwoju pielęgniarstwa polskiego oraz w kontekście europejskim.
- Omów rozwój badań pielęgniarskich w Polsce na tle europejskim.
- Omów metody oraz techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie.
- Przedstaw cele Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego.
- Scharakteryzuj znaczenie Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (ICN) dla pielęgniarstwa polskiego.
Obszar specjalistycznej wiedzy pielęgniarskiej
- Omów rolę pielęgniarki w profilaktyce zachorowań na POCHP (przewlekła obturacyjna choroba płuc).
- Przedstaw rolę pielęgniarki w profilaktyce gruźlicy płuc.
- Omów przygotowanie chorego z POCHP do domowego leczenia tlenem.
- Omów zasady żywienia i pielęgnacji chorego po założeniu PEG oraz postępowanie w przypadku wystąpienia powikłań.
- Scharakteryzuj powikłania żywienia pozajelitowego oraz działania zapobiegające ich wystąpieniu.
- Przedstaw możliwości endoskopowego usuwania polipów jelita grubego. Wyjaśnij od czego zależy dobór metody endoskopowej.
- Przedstaw sposób pobrania oraz rodzaje materiałów pobieranych podczas badań endoskopowych.
- Omów zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego usunięcia krwiaka śródczaszkowego – w trybie pilnym.
- Omów zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego usunięcia guza mózgu – w trybie planowym.
- Omów zasady przygotowania pacjenta do embolizacji tętniaka mózgu.
- Omów zasady opieki nad pacjentem po stabilizacji lędźwiowego odcinka kręgosłupa.
- Omów zasady opieki nad pacjentem z cechami nadciśnienia śródczaszkowego.
- Przedstaw rolę pielęgniarki w opiece nad pacjentem poddanym zabiegowi ablacji z powodu zaburzeń rytmu serca.
- Omów objawy, diagnostykę i leczenie ostrej niewydolności nerek.
- Scharakteryzuj edukacyjną rolę pielęgniarki w opiece nad chorym dializowanym otrzewnowo.
- Omów zasady diety pacjenta z przewlekłą niewydolnością nerek leczonego zachowawczo.
- Omów pooperacyjne nudności i wymioty (PONV) u pacjenta, ryzyko wystąpienia i uwarunkowania oraz profilaktykę i leczenie.
- Przedstaw powikłania infekcyjne w intensywnej terapii – etiologia, uwarunkowania, profilaktyka.
- Omów metody rozpoznawania sepsy u pacjenta oraz zasady postępowania.
- Określ wskazania do hipotermii leczniczej i problemy pielęgnacyjne występujące u pacjenta.
- Omów respiratorowe zapalenie płuc u leczonych w oddziałach intensywnej terapii.
- Omów żywienie pacjentów leczonych w oddziale intensywnej terapii – znaczenie w leczeniu, sposoby.
- Omów metody i narzędzia oceny ostrego bólu pooperacyjnego.
- Przedstaw problemy lecznicze i pielęgnacyjne pacjenta z obrażeniami wielonarządowymi w oddziale intensywnej terapii.
- Omów zasady opieki nad pacjentem po przeszczepie nerki.
- Omów zasady opieki nad pacjentem z obrzękiem płuc.
- Omów zasady żywienia w okresie leczenia cytostatykami i po jego zakończeniu.
- Przedstaw zadania pielęgniarki w opiece nad chorym z ostrym stanem zapalnym jamy ustnej po leczeniu cytostatykami.
- Omów przygotowanie pacjenta z cukrzycą do samokontroli.
- Przedstaw zasady opracowywania programu edukacji zdrowotnej dla chorego z cukrzycą.
- Przedstaw zadania pielęgniarki w leczeniu moczopędnym pacjenta z niewydolnością krążenia w fazie niewyrównania.
- Omów nieinwazyjną diagnostykę zaburzeń rytmu serca.
- Omów zasady całościowej oceny geriatrycznej.
- Omów zjawisko ageizmu. Przejawy indywidualne i instytucjonalne.
- Omów zakres opieki nad osobą starszą z nietrzymaniem moczu.
- Omów zagadnienie polipragmazji i politerapii. Przyczyny i skutki.
- Scharakteryzuj zasady leczenia bólu nowotworowego.
- Przedstaw znaczenie badań profilaktycznych dla wczesnego wykrywania chorób nowotworowych.
- Dokonaj analizy środowiskowych czynników rozwoju nowotworów.
- Scharakteryzuj zespół depresyjny. Metody leczenia.
- Wymień fazy choroby alkoholowej według Jellinka.
- Przedstaw błędy w komunikacji w relacji pielęgniarka-pacjent w opiece nad pacjentem chorym psychicznie – błąd ,,płaszczyzny pochyłej”, „błąd maski”, „błąd sędziego”.
- Wyjaśnij pojęcie badań przesiewowych. Podaj przykłady programów takich badań wykonywanych w Polsce
- Omów pojęcie stygmatu w psychiatrii. Przeciwdziałanie stygmatyzacji.
- Przedstaw zakres opieki pielęgniarskiej wobec pacjentki z rozpoznaniem anoreksji i znaczenie rodziny w kompleksowym procesie leczenia.
- Określ zakres edukacji zdrowotnej chorego z marskością wątroby.
- Omów zasady żywienia w profilaktyce miażdżycy.
- Przedstaw aktualnie stosowane w pielęgniarstwie klasyfikacje diagnoz pielęgniarskich w oparciu o zdobyte doświadczenie praktyczne.
- Scharakteryzuj proces myślenia ADPIE w opiece pielęgniarskiej.
- Omów rolę pielęgniarki w opiece nad chorym wentylowanym mechanicznie w warunkach domowych.
- Wymień czynniki ryzyka rozwoju miażdżycy, objawy, powikłania.
- Wymień główne problemy zdrowotne wieku szkolnego.
- Wymień czynniki wpływające na jakość życia pacjenta z chorobą serca.
- Omów zasady pielęgnowania pacjenta z drenażem opłucnej.
- Przedstaw zasady opieki nad pacjentem z założonym dostępem naczyniowym typu „port naczyniowy”.